Elcsépelt közhely, hogy napjaink rohanó világában nincs idő semmire. Sajnos igaz. Annyi mindenre kell szakítanunk (gyerek, munka, háztartás, fogyókúra, hobbik stb.), hogy a bennünk működő automatikus rendszereket kapcsoljuk ki. Levegőt még éppen nem felejtettünk el venni, de helyesen és következetesen használni nyelvünket igen. Felelőtlenség azt állítani, hogy a puszta időhiány vezetett ahhoz a folyamathoz, ami elsőre mosolygásra, másodjára gondolkozásra, végül mélységes megdöbbenésre és szégyenérzetre készteti az erre érzékeny embereket. Valaki olyat például, aki arra tette fel az egész életét, hogy erre megtanítsa a jövő nemzedéket, elvégre ez is hozzátartozik a manapság egyre „divatosabb” magyarságtudathoz, lokálpatriotizmushoz. Minden esetre jó néhány „turbómagyar” benyújthatja a szegénységi bizonyítványt a nagy térképéhez. Mentesítve minden lenézéstől és megbántástól. De nem ez a lényeg.

A cél az lenne, hogy kiderítsük, mi az oka annak, hogy elfelejtettünk, vagy nem akarunk helyesen írni. Röviden összefoglalva meg kell említeni a korábbi kutatási eredményeket. Hiszen ez a folyamat nem egyik napról a másikra kezdődött el. Az okok feltárásához egy reprezentatív felmérést kell végezni valamennyi korosztályt, társadalmi réteget, iskolai végzettséget stb. tekintve. A vizsgálati módszer kérdőív, mely egy helyesírási szintfelmérő részből és egy tényfeltáró részből áll. A tényfeltáró rész általános kérdéseket tartalmaz arra vonatkozóan, ki miért nem ügyel a helyesírásra (chat okozta ártalmak, jó helyesíró készség teljes hiánya, igénytelenség, prioritás hiánya stb.). Górcső alá kell venni napjaink „népnevelő” eszközeit, amelyek befolyásolják a folyamatot. Itt nem feltétlenül az iskolai rendszerre gondolok, hanem olyan dolgokra, amik nap mint nap szem előtt vannak (boltok, szolgáltatások feliratai, újságok, szórólapok, közösségi oldalak). Fontos kérdés, hogy az ilyen dolgokat miért nem ellenőrzi senki, miért hagyjuk, hogy rossz beidegződések, helytelen írásmódok beivódjanak a köztudatba. Az eredmények kiértékelése után le lehet vonni a következtetéseket, mi az általános tendencia a helyesírás romlását illetően. Esetleg kissé utópisztikusan megfogalmazni, mivel lehet megállítani a folyamatot.

A kinyomtatott, személyesen szétosztott kérdőívek költséghatékonysága hagy némi kívánni valót maga után, így más módszerrel célszerű elvégezni a felmérést. Fontos, hogy igyekezzünk minél szélesebb kört megcélozzunk a kérdésekkel, hogy az eredményeink közelebb vigyenek bennünket a valósághoz. Az eredményeket grafikonon kell ábrázolni, hogy látványos és egyértelmű legyen. A legérdekesebb példákat közzé lehet tenni mintegy érdekességképpen.

- szj -

A bejegyzés trackback címe:

https://szakdolgozat-tema.blog.hu/api/trackback/id/tr494806553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.